Paragraaf 7 Oefentoets bij dit hoofdstuk
Open vragen
1. Bedenk zelf een uitspraak over seksualiteit die hoort bij de levensvraag: \'Hoe leven mensen met elkaar samen?\'
2. Seksualiteit is meer dan voortplanting of puur lichamelijk genot. Licht dit toe.
3. Beschrijf een aantal emotionele aspecten van seksualiteit.
4. Seksuele normen liggen niet vast. Licht dit toe ook met een voorbeeld.
5. Tijdens de puberteit vindt een belangrijk deel van de persoonlijkheidsvorming plaats. Licht dit toe.
6. Hoe was de relatie tussen mannen en vrouw en de oude Romeinse samenleving en welke opvatting had men over seksualiteit? Licht je antwoord toe.
7. Wat hield de seksuele revolutie in?
8. Leg het hedonistisch standpunt over seksualiteit uit in één zin.
9. Hoe kijkt de islam aan tegen de vrouwelijke seksualiteit?
Multiple-choice vragen: goed of fout
Geef aan of de volgende uitspraken goed of fout zijn. Let op: alleen ‘goed’ of ‘fout’ noteren!
1. Het Latijnse ‘Travestie wil zeggen: iemand voelt zich van het andere geslacht. Hij of zij denkt in het \'verkeerde lichaam\' te zitten.
2. Het verstand speelt een grotere rol bij liefde dan bij verliefdheid.
3. De samenleving heeft geen enkele invloed op hoe jij tegen seks aankijkt.
4. De productie van geslachtscellen neemt zijn aanvang tijdens de puberteit.
5. De Griekse samenleving kende geen ongelijkheid.
6. Augustinus zag de lust als iets heel positiefs.
7. De seksuele revolutie speelde in de decennia tussen de twee wereldoorlogen.
8. "Is topless zonnen slecht voor je gezondheid?" Dit is een levensvraag over seksualiteit.
9. Sadomasochisme wordt door het hedonisme afgekeurd.
10. De islamitische opvattingen over seksualiteit vind je in de Bijbel.
11. Er zijn twee soorten reinheidsrituelen binnen de islam.
12. Een centrale waarde in de christelijke visie over seksualiteit is liefde.
1. Bedenk zelf een uitspraak over seksualiteit die hoort bij de levensvraag: \'Hoe leven mensen met elkaar samen?\'
2. Seksualiteit is meer dan voortplanting of puur lichamelijk genot. Licht dit toe.
3. Beschrijf een aantal emotionele aspecten van seksualiteit.
4. Seksuele normen liggen niet vast. Licht dit toe ook met een voorbeeld.
5. Tijdens de puberteit vindt een belangrijk deel van de persoonlijkheidsvorming plaats. Licht dit toe.
6. Hoe was de relatie tussen mannen en vrouw en de oude Romeinse samenleving en welke opvatting had men over seksualiteit? Licht je antwoord toe.
7. Wat hield de seksuele revolutie in?
8. Leg het hedonistisch standpunt over seksualiteit uit in één zin.
9. Hoe kijkt de islam aan tegen de vrouwelijke seksualiteit?
Multiple-choice vragen: goed of fout
Geef aan of de volgende uitspraken goed of fout zijn. Let op: alleen ‘goed’ of ‘fout’ noteren!
1. Het Latijnse ‘Travestie wil zeggen: iemand voelt zich van het andere geslacht. Hij of zij denkt in het \'verkeerde lichaam\' te zitten.
2. Het verstand speelt een grotere rol bij liefde dan bij verliefdheid.
3. De samenleving heeft geen enkele invloed op hoe jij tegen seks aankijkt.
4. De productie van geslachtscellen neemt zijn aanvang tijdens de puberteit.
5. De Griekse samenleving kende geen ongelijkheid.
6. Augustinus zag de lust als iets heel positiefs.
7. De seksuele revolutie speelde in de decennia tussen de twee wereldoorlogen.
8. "Is topless zonnen slecht voor je gezondheid?" Dit is een levensvraag over seksualiteit.
9. Sadomasochisme wordt door het hedonisme afgekeurd.
10. De islamitische opvattingen over seksualiteit vind je in de Bijbel.
11. Er zijn twee soorten reinheidsrituelen binnen de islam.
12. Een centrale waarde in de christelijke visie over seksualiteit is liefde.
Antwoorden
Open vragen
1. -
2. Het is ook intimiteit en liefde: het in een langdurige relatie (lichamelijk en geestelijk) delen van je eigen persoon met een ander.
3. Seksualiteit raakt onze gevoelens. Soms kan dat best wel heavy zijn. Zo kun je hevig opgewonden raken van het kussen van een vriend, van het zien van een mooie muziekclip of van het dansen met een vriendin.
4. Seksuele normen veranderen in de geschiedenis. Een voorbeeld: zo’n vijftig jaar geleden was seks op tv taboe: programma’s over seks waren er niet. Men vond dat seks niet op tv hoorde; seks hoorde tot het privé¬domein. Tegenwoordig zien we steeds meer tv-programma’s over seks en bovendien worden ze op een steeds vroeger tijdstip uitgezonden.
5. Jongeren gaan op zoek naar hun eigen ik, hun eigen identiteit. In het proces om iemand te worden, vraagt hij zich af: wie ben ik? Deze vraag stelt de jongere ook op het gebied van de seksualiteit. Hij (of zij) vraagt zich af: wie ben ik op seksueel gebied? De jongere heeft een sterke drang naar zelfstandigheid en dat kan hem in conflict brengen met zijn ouders, leraren of met andere gezagsdragers. Soms leidt dat zelfs tot rebellie tegen deze gezagsdragers.
6. De vrouw was de mater familias. Naast het huwelijk kenden de Romeinen ook het concubinaat: het samenleven van man en vrouw zonder gehuwd te zijn. Het concubinaat was in de Romeinse cultuur alleen toegestaan aan niet-gehuwde mannen. In de praktijk waren het vaak soldaten die in concubinaat leefden omdat zij niet gerechtigd waren om te huwen.Binnen het Romeinse huwelijk had de seksualiteit als belangrijkste functie het krijgen van kinderen. Mannen en vrouwen hadden duidelijk onderscheiden rollen: de mannen waren seksueel actief, terwijl de vrouwen seksueel passief waren. Zij ondergingen de seksualiteit van hun man.
7. Huwelijk en seksualiteit worde ontkoppeld. Seksualiteit vóór het huwelijk en seksverkeer van ongehuwden worden steeds meer als vanzelfsprekend gezien. Soms wordt ook overspel acceptabel geacht, in het kader van het idee dat partners ook vrije wezens zijn. Er komt meer waardering voor andere functies, zoals lust, genot, ontplooiing en liefde. Allerlei seksuele uitingen zoals S/M en travestie raken uit de taboesfeer. Het huwelijk verliest haar absolute karakter: samen¬wonen wordt als een alternatief gezien en er wordt veel gemakkelijker besloten tot echtscheiding. Tot slot zien we dat homoseksualiteit door de meerderheid van de bevolking geaccepteerd wordt (althans in theorie).
8. Seks is genieten.
9. Ook de seksuele behoeften van de vrouw dienen bevredigd te worden. Daarbij speelt het huwelijk een centrale rol. In een goed huwelijk speelt de man in op haar seksuele behoeften. Een vrouw heeft recht op scheiding in het geval een man niet langdurig aan zijn huwelijkse plichten kan voldoen In sommige islamitische culturen leidt de angst voor een te vrije omgang met seksualiteit tot het totaal afschermen van vrouwen van mannen.
Multiple-choice vragen
1f, 2g, 3f, 4g, 5f, 6f, 7f, 8f, 9f, 10f, 11g, 12g.
1. -
2. Het is ook intimiteit en liefde: het in een langdurige relatie (lichamelijk en geestelijk) delen van je eigen persoon met een ander.
3. Seksualiteit raakt onze gevoelens. Soms kan dat best wel heavy zijn. Zo kun je hevig opgewonden raken van het kussen van een vriend, van het zien van een mooie muziekclip of van het dansen met een vriendin.
4. Seksuele normen veranderen in de geschiedenis. Een voorbeeld: zo’n vijftig jaar geleden was seks op tv taboe: programma’s over seks waren er niet. Men vond dat seks niet op tv hoorde; seks hoorde tot het privé¬domein. Tegenwoordig zien we steeds meer tv-programma’s over seks en bovendien worden ze op een steeds vroeger tijdstip uitgezonden.
5. Jongeren gaan op zoek naar hun eigen ik, hun eigen identiteit. In het proces om iemand te worden, vraagt hij zich af: wie ben ik? Deze vraag stelt de jongere ook op het gebied van de seksualiteit. Hij (of zij) vraagt zich af: wie ben ik op seksueel gebied? De jongere heeft een sterke drang naar zelfstandigheid en dat kan hem in conflict brengen met zijn ouders, leraren of met andere gezagsdragers. Soms leidt dat zelfs tot rebellie tegen deze gezagsdragers.
6. De vrouw was de mater familias. Naast het huwelijk kenden de Romeinen ook het concubinaat: het samenleven van man en vrouw zonder gehuwd te zijn. Het concubinaat was in de Romeinse cultuur alleen toegestaan aan niet-gehuwde mannen. In de praktijk waren het vaak soldaten die in concubinaat leefden omdat zij niet gerechtigd waren om te huwen.Binnen het Romeinse huwelijk had de seksualiteit als belangrijkste functie het krijgen van kinderen. Mannen en vrouwen hadden duidelijk onderscheiden rollen: de mannen waren seksueel actief, terwijl de vrouwen seksueel passief waren. Zij ondergingen de seksualiteit van hun man.
7. Huwelijk en seksualiteit worde ontkoppeld. Seksualiteit vóór het huwelijk en seksverkeer van ongehuwden worden steeds meer als vanzelfsprekend gezien. Soms wordt ook overspel acceptabel geacht, in het kader van het idee dat partners ook vrije wezens zijn. Er komt meer waardering voor andere functies, zoals lust, genot, ontplooiing en liefde. Allerlei seksuele uitingen zoals S/M en travestie raken uit de taboesfeer. Het huwelijk verliest haar absolute karakter: samen¬wonen wordt als een alternatief gezien en er wordt veel gemakkelijker besloten tot echtscheiding. Tot slot zien we dat homoseksualiteit door de meerderheid van de bevolking geaccepteerd wordt (althans in theorie).
8. Seks is genieten.
9. Ook de seksuele behoeften van de vrouw dienen bevredigd te worden. Daarbij speelt het huwelijk een centrale rol. In een goed huwelijk speelt de man in op haar seksuele behoeften. Een vrouw heeft recht op scheiding in het geval een man niet langdurig aan zijn huwelijkse plichten kan voldoen In sommige islamitische culturen leidt de angst voor een te vrije omgang met seksualiteit tot het totaal afschermen van vrouwen van mannen.
Multiple-choice vragen
1f, 2g, 3f, 4g, 5f, 6f, 7f, 8f, 9f, 10f, 11g, 12g.